Varen 2015

Zaterdag 11 april gaan we weer te water, we zijn mooi op tijd in Sneek en zien de trekker met de kar al de loods in rijden. Een klein uurtje later drijven we weer en staat de mast. De ‘flapjes’ van de windex zijn iets verbogen tijdens het zetten van de mast.. dus eigenlijk moeten we nog een keer de mast in. We kunnen de auto van Bart even lenen om met twee auto’s naar Workum te rijden en daarna met Bart auto weer terug.

Om een uur of drie gooien we los, het is fris een graad of tien, nu en dan wat regen, we besluiten naar de Waterpoort te motoren en daar een plekje langs de kant te zoeken. Prachtig plekje gevonden, gelukkig met walstroom voor het elektrische kacheltje. Tussen de buien door optuigen. Morgen weer zeilen!

Om het zeilseizoen goed te laten beginnen krijgen we meteen een bak wind over ons heen. IJlst – Heeg gaat rap alleen op de HA-fok, het Heegermeer doe er nog een schepje bovenop, dubbel rif en werkfok. Alleen op die manier kunnen we even rustig invaren, de kleine dames nemen het schip over… Fenna stuurt het kruisrak en Ilja bedient de fok, beide onder begeleiding maar het gaat super. We varen door naar Workum en leggen Hydraat weer netjes in de box.

Het weekend daarna even naar Heeg varen, niet ver, maar na het varen wel nog tijd om te klussen… het koelbox-project was nog niet helemaal af en er waren nog genoeg kleine dingetjes te doen.

Meivakantie, het idee was om lekker het Wad op te gaan, de eerst week maar uitgeweken naar huisje in Brabant, nachtvorst en regen in het Noorden… De tweede week Ilja last minute naar zeilkamp in Heeg gebracht en er kwam me toch een partij wind. . Ilja heeft iedere dag op super beschutte stukjes gevaren en d’r CWO 1 jeugdzeilen gehaald. Wij lagen met Fenna in Heeg geparkeerd, alleen al het oppervlak van de mast en romp lieten het schip onder helling liggen. Henk en Helen liggen er ook, hebben een watertank (2.000 l) probleempje en spoelen die door netzo als de muntautomaat van de haven… Fenna mag mee de hondjes van Henk en Helen uitlaten en vindt dat fantastisch!

Na twee dagen parkeerplaats Heeg varen we naar Balk, we kunnen nog net door de vaargeul over het Slotermeer, slaan weer een goede slag in de kinderkledingwinkel, de dag erna is het alweer Ilja halen, als echte zeilouders doen we dat met de boot, lopen precies vast als we bij de kant liggen. Ilja is heel erg moe, klein beetje eten erin en hup zo d’r bedje in. Met een slapende Ilja varen we naar Workum.

Met Hemelvaart varen we naar Medemblik, zijn er begin van de middag en krijgen een mooi plekje, 2 uur later ligt de haven vol. De dag erna gaat het waaien, west draaiend naar noord-west, we vertrekken met een rifje en de HA-fok en varen ruime wind weg, sturen boven Stavoren maar blijven dezelfde hoek ten opzichte van de wind varen. Met een mooie boog op de kaartplotter komen bij Stavoren uit, windje 6 vlagen 7 maar op een ruime koers merk je dat niet zo. Met tussen de 8 en 9 knopen op het log en flinke golven van achteren denderen we op het kommetje bij de sluis af. We starten de motor en onder zeil het kommetje in, neus in de wind en valstoppers open. Zeilen vast, stootwillen ophangen en blijven drijven voor de sluis, met de wind vol van achteren de sluis in, dus eerst maar de achterlijn. Na de sluis de HA fok erop zo ver is Warns ook weer niet tijd om wat te eten. Na Warns alleen op de HA fok 7,5 knopen op het log, dus het stukje door Friesland gaat ook lekker snel. Alleen laatste stukje van Gaastmeer tot Workum motoren.

We varen nog de nodige weekenden…

Begin juli de 8 uurs gevaren, een behoorlijke logistieke puzzel met het zomerfeest van school, meisjes te logeren brengen in Groningen en daarna ook nog op tijd door de sluis. Na een lange middag in de auto zijn we om even over 19:00 uur aan boord, tentje eraf, walstroom los, spullen aan boord, bijboot in de auto, 5 euro in de broekzak en losgooien maar. Schutten gaat als vanouds en als de deuren open gaan zien we Job op een mooi plekje liggen, hij was bijna klaar met alles, of we er tussen mogen. Eindelijk rust…. Erik komt tegen negenen aan boord en ergens gaat er iets niet goed met de walstroom, steeds vliegt de zekering aan op de wal eruit. Erik en Niels meten van alles door maar alles lijkt goed, dan maar de koeling op de accu laten draaien.

Rakkenkaart 8 uurs 2014
Rakkenkaart 8 uurs 2015

De volgende ochtend op tijd op, om 8:15 uur gooien we los en motoren rustig naar buiten, vorig jaar waren we te laat bij de start, dit jaar iets te vroeg. Een paar rondjes draaien en we kunnen, samen met Job (725 – Reade Wikel), Henry (740 – Ol Blue Eyes) en Kees (730 – She) starten we, net niet voor de wind naar de VF-A, op een mijl kan de fok aan de loefzijde en lopen we flink op de rest uit. We gaan naar de overkant WV19. Na een uur varen staat het log op 6 mijl, da’s prima zeker met het eerste stukje bijna voor de wind. De wind draait langzaam meer naar het zuiden, na de WV19 gaan de naar de VF-B. Vlak voor de VF-B is de wind er even helemaal uit, komen Elly en Frits (900+ Deinumeid) tegen die al spi’end naar het westen varen, wij worstelen nog even door leggen de spi vast klaar, maar de wind draait weer terug naar het zuiden, de spi blijft lekker in z’n zak en we gaan weer naar de WV19. We lopen weer lekker, zelfs met de uitgezeilde genua 2… op 1,5 mijl voor de boei wind weg, vliegjes aan…

Voor ons gevoel liggen we een uur stil en langzaam worden we gek van de vliegjes… wat zal het geweest zijn 15 misschien 20 minuten? De wind draait helemaal door naar het westen, dus 1,5 mijl in kruisrak naar de boei, daarna richting Medemblik op zoek naar de kortere rakken. We varen van de WV19 naar Sport C, MS1 en daarna naar Molen Zuid. Gaan we terug naar de MS1 of toch via Sport C naar de MS1, Niels rekent en kiest voor het laatste, daarna achter Vic (870 – Rode Draad) aan om om 16:59 uur te finishen.

We laten de zeilen zakken en varen Medemblik binnen, we hebben lekker gevaren, 38 mijl op het log en 35 mijl in de wedstrijd. We hebben meer mijlen gemaakt dan Elly terwijl we een lichtere handicap hebben, onze dag kan al niet meer stuk! Of toch?

De walstroomkast in Medemblik heeft zelf de bedienen zekeringen, Erik en Niels doen nog een poging, zekering er meteen uit, maar nu zien we gelukkig de boosdoener, de kabel is doorgeknaagd, dat stuk er af, stekker er weer op en dat is ook weer gefixed!

Bij het overnemen van de gevaren rakken op het formulier dat Niels inlevert vergeet ie een rak op te schrijven, waardoor er een niet geldig rak vermeld wordt (VF-B > WV19 vergeten… en VF-B > Sport C staat niet op de kaart..) dat komt aan het licht bij de prijs uitreiking, dan wordt je dus laatste… Genoeg verhalen van andere van verkeerd geplakte stickers bij de 24 uurs etc. maar ja je doet er niets meer aan.

Gelukkig wil Vic de echte lijst ook nog uitrekenen, Niels heeft het dan al voor gezien gehouden, Marjon komt ‘m vertellen dat we met een juist ingevulde lijst eerste zouden zijn geworden… #$@!$$!!  We weten dat onze tactiek gewerkt heeft, we met ons schip hard kunnen varen, volgend jaar zijn we er weer en gaan we met minimaal 4 ogen het formulier 2 keer controleren voordat we ‘m inleveren en bier gaan drinken!

De volgende ochtend is er nul wind, we varen Medemblik uit, stuurautomaat er op en motoren naar Workum, de stuurautomaat heeft even last van het feit dat we precies boven de gasleiding Workum – Medemblik varen, maar een stukje verder naar het Noorden gaat het prima. Ruim 2,5 uur motoren en een miljard vliegjes later varen we vlak voor een onweersbui ’t Soal weer in. Na het schutten en afmeren rest er maar 1 ding, de boot schoonmaken, de vliegjes zitten echt overal.