Verwarming

In het voor- en najaar is het elektrische straalkacheltje met twee standen 500 of 1.000W nog onze grote vriend. Maar als je er goed over nadenkt verwarm je de toch al vochtige lucht, waardoor er nog meer vocht in de lucht kan worden opgeslagen. Met een kleine stille computerfan voor de luchthapper een poging gedaan om de ventilatie te verbeteren, maar dat is bijna niet merkbaar.

Op het wensenlijstje stond al een hetelucht verwarming en na wat inlezen en vergelijken gekozen voor een Webasto AirTop 2000ST. De slangdiameter van 60mm maakt dat er minder grote gaten geboord hoeven worden. Eén bestelling verder komt er een hele grote doos vol met losse onderdelen, dat wordt nog leuk puzzelen. Waar gaan we de verwarming ophangen, waar komt de uitlaat etc.

De verwarming komt in de stuurboord-bakskist, daar kan die zowel direct verbrandingslucht als te verwarmen lucht aanzuigen. Door de te verwarmen lucht niet uit de kajuit te halen, voorkom je dat je toch al vochtige lucht weer gaat verwarmen. De GTL-tank en het groffilter zitten aan stuurboord, het schakelpaneel ook. Ook kan de verwarmingsslang daar netjes lopen.

Op het groffilter (Delphi HDF 296) zitten twee uitgangen en er is nog eentje vrij, die gaan we mooi gebruiken, met wat messing-werk kunnen we direct aansluiten op de in de installatiekit meegeleverde koppelslangetjes voor het dieselleidinkje. Voor de zekerheid een klein kogelkraantje er tussen.

Filter

In de handleiding staat mooi dat er voor de dieselpomp het bijgeleverde filtertje geplaatst moet worden. Het bijgeleverde filtertje ziet er leuk uit… maar nergens specificaties te vinden. Even Google’en en de specificaties van het groffilter zijn gevonden, 5 – 7 micron.
Alleen als het bijgeleverde filtertje fijner is dan 7 micron heeft het zin om het te plaatsen. Ik waag een mailtje naar Webasto. Een dag later van hun Technical Support Engineer een mailtje terug. “De specificatie van het filter is 25 tot 30 microns.”

Goed dat Webasto filtertje doet dus niets achter het groffilter. Om eventueel gezeur qua garantie te voorkomen bouw ik het wel in, maar weet dat ik het nooit hoeft te vervangen. En ja er komt voldoende lengte in de leiding om het t.z.t. weg te kunnen laten.

Isolatie

De warme lucht wordt door een slang met een diameter van 60mm door het schip geblazen, Webasto heeft prachtig isolatiemateriaal voor die slang, € 13 voor 75 centimeter. Dat kan goedkoper! Op buisisolatie.nl Rockwool 810 gevonden, binnendiameter van 60mm en 30 mm isolatie, € 5,68 voor een meter, dat is minder dan de helft! Even in de technische specificaties gedoken en het kan temperaturen tot 1.000°C aan, dus ook een dunnere mee bestellen om de uitlaat te isoleren. De behalve warmte isolatie is het ook meteen prachtige geluidsisolatie! Als er een stukje overblijft, pakken we het beruchte tikkende dieselpompje ook mooi in!

Aanleggen

Na nog een paar keer heel goed na gedacht te hebben over hoe de warme lucht slang moest lopen de gatenzaag op de boormachine. Het blijft een naar gevoel grote gaten in de boot te boren. 62 mm gaten voor de hetelucht slang en een 40 mm gat in de spiegel voor de uitlaat. Sommige gaten met de vijl nog iets grote moeten maken en daarna aan de slag met injecteer-epoxy, alle gaten krijgen mooi twee laagjes injecteer.

Om de ophangbeugel netjes in de bakskist te kunnen hangen een blokje van meerdere lagen multiplex gemaakt en dat met de bandschuurmachine in de goede vorm geschuurd. Met wat kunst en vliegwerk een klein stukje van een stringer kaal gehaald en daar dat blokje met epoxylijm tegenaan geplakt. Ook het blokje wordt in de injecteer gezet.

Het diesel-opvoerpompje kan mooi net boven de dieseltank hangen, het pompje is beter in opvoeren dan aanzuigen, dus dat komt mooi uit.

Na alle voorbereiding kan eindelijk aan het opbouwen begonnen worden, eerst de ophangbeugel. Proef passen met de verwarming zelf, dan de kabelboom door de boot heen leggen, kabelboom aansluiten op verwarming en de verwarming vast schroeven.