Autoprop

Sinds dat we Hydraat hadden stond het vervangen van de vaste twee blads schroef (16×11) al op het wensenlijstje. Zeilend tot 3,5 knopen snelheid stond de schroef stil en remde vooral, precies bij 3,5 knopen voelde je de schroef mee gaan draaien. Meedraaien komt ook door het water wat er langs stroomt en dat is domweg remmen. Ook slijten door het meedraaien de lagers en keerringen in de saildrive extra.

We willen een schroef die het minstens zo goed doet als de vaste twee blads, deze doet het achteruit ook prima, trekt dan wel iets naar stuurboord maar met een omgekeerd roerblad perfecte controle! Echte wedstrijdzeilers zijn we niet, dus voor de allerminste weerstand hoeven we niet te gaan, klapschroeven hebben wel de minste weerstand, maar achteruit blijft niet het sterkste punt. Het idee van vaanstand schroeven is leuk, maar als je naar de bladvorm kijkt zie je dat het een compromis is, de bladen zijn niet getordeerd terwijl je dat juist wel wil omdat aan de uiteinde van de bladen de snelheid hoger is. Normale vaanstad schroeven vallen af.

Techniek blijf ik leuk vinden! Gecharmeerd van het zichzelf instellen van de spoed van de autoprop, zowel in vooruit als achteruit én het vaanstand-idee. Uit verschillende testen had ik een idee van prijs, autoprop behoorde tot de duurdere… Door een meevallertje gedurft een offerte aan te vragen. De voorgestelde drie blads was toch echt te duur, de voorgesteld twee blads (APS-H20-416) paste eigenlijk net niet in het budget, maar dat is gelukkig opgelost. Bestelling de deur uit en wachten maar…

Wachten duurt lang, maar gelukkig kwamen daar de mailtjes met de DHL tracking code… Precies twee weken na bestelling stond DHL op de stoep. Hieronder de foto’s van de uitpak-party. Voor alle foto’s geldt dat als je met je muis boven het plaatje hangt je nog wat extra info krijgt… dubbelklikken kan natuurlijk ook en dan bladeren.

Voordat de Autoprop gemonteerd kan worden, moet eerst de oude schroef eraf.

En dan monteren maar!

Monteren is echt een fluitje van een cent, de hele schroefwissel was in 25 minuten gedaan inclusief het maken van de foto’s.

Volgend weekend te water en dan weten we hoe het vaart…

Ervaringen
Inmiddel hebben we twee seizoenen gevaren met de Autoprop. We willen niet meer anders! Wat hebben we gemerkt…

  • Waar je bij een vaste schroef direct voorstuwing hebt bij wegvaren, duurt het bij de Autoprop heel even voordat de bladen ‘grip’ krijgen en je daadwerkelijk begint te varen
  • Konden we met de vaste schroef ongeveer 2 knopen varen bij stationair toerental, nu zijn het er bijna 3.
  • Met veel minder toeren, veel meer snelheid (dus minder brandstofverbruik) bij 1.600 rpm ongeveer 5,5 knopen en bij 2.000 rpm bijna 7 knopen
  • Tegen de wind én stroom in bijvoorbeeld vlak voor de haven van Vlieland is geen enkel probleem je blijft ‘power’ houden bij een relatief laag toerental
  • Hadden we met de vaste schroef in z’n achteruit een behoorlijke schroefwerking naar stuurboord, die is bijna helemaal verdwenen!
  • Tijdens het zeilen moeten we de keerkoppeling in z’n vooruit zetten, omdat anders de Autoprop toch gaat meedraaien. Door het draaien van de schroef niet meer mogelijk te maken draaien de schroefbladen en is de weerstand weg
  • In het eerste jaar ging de schroef bij bepaalde toerentallen ‘zingen’, in de winter daarna de randen van de schroefbladen een klein beetje geschuurd en de schroef is daardoor stiller geworden, maar nog steeds hoorbaarder dan de vaste schroef