Winter 2015-2016

De laatste zaterdag van de herfstvakantie gaan we er weer uit, nadat de auto vol geladen is met zeilen en kussen etc. het schip onder de kraan, mast eraf en meteen nadat het schip uit het water was met een grote schuurpad het onderwaterschip licht opgeschuurd, klaar voor het volgende laagje anti-fauling.

De zaterdag erna meteen weer naar Sneek, we willen geluidsisolatie in de motorkist dus die gaat eerst mee naar huis voor een uitgebreide lakbeurt, wat bij de lak aan de binnenzijde kom je straks niet weer. Ook gaan de helmstok, kaarttafel, accuafdekplank en de lades uit het kombuis mee voor een uitgebreide lakbeurt.

De opstandige afsluiter van het kombuis moet eruit (lekt als die niet helemaal open of dicht staat), gelukkig eenvoudig, losgekregen en de schroefdraad van de huiddoorvoer is heel gebleven!

Frank komt langs om maten te nemen voor de extra dubbeling bij het voorste vluchtluik. Mark die toevallig ook op de haven is komt ook even langs om de klusjes aan de motor even door te spreken, vervangen afsluiter op staartstuk, vervangen rubberen dieselslangen in motorruim (haarscheuren), kleppenstellen (wanneer voor het laatst gedaan?) en dan meteen een verse klepdekselpakking.

Op de kiel blijven roest plekken komen, eens even goed kijken met korrel 40 op de schuurmachine. Er zitten heel wat slechte lagen over elkaar… er is maar één oplossing een Perago trio kopen en de kiel ‘stralen’ en direct daarna in de epoxy primer. Met hard stalen pinnetjes tegen de kiel hameren…. meteen maar wat extra gehoorbescherming gekocht.

Het zwemplateau blijft ook na deze zomer scheurtjes vertonen, ook hier maar meteen goed aanpakken, met verfafbrander en krabber helemaal kaal getrokken, meerdere soorten plamuur door elkaar en toch wat beweging van op en afstappen, dat blijft scheurtjes geven. Daar gaan we dus mooi een glasmat in lamineren met epoxy!

zwemplateau open

De kiel gaat kaal… met afdekfolie schermen we de kiel af, er zal wel veel zooi van de kiel afkomen. Veel verlichting, boormachine klaar, dubbele gehoorbescherming, stofmasker P2, veiligheidsbril, wegwerpoveral en heel erg blij met een oude keukenstoel. Na bijna een hele dag in onhandige houdingen is de kiel kaal, de vloer van de loods en ik zelf zwart. Daarna rond de kiel stofzuigen, afdekfolie onder de kiel en een eerste laag epoxy primer. De volgende dag spierpijn en ondanks de veiligheidsbril last van m’n linkeroog.

Kiel kaal
Kiel kaal

Na de nodige avondjes in het schuurtje met verfafbrander, krabbers en schuurmachines is het huiswerk weer kaal. Zodra iets kaal is lekker goed laten drogen in de studeerkamer. Het begin van de kerstvakantie is een mooi moment om alles in de injecteerepoxy te zetten, dus eerst de studeerkamer goed afdekken, alles goed stofvrij maken en mooi laagje injecteer smeren.

De injecteerepoxy goed laten uitharden, minimaal een dag of 10, dan schuren, stofvrij maken, ontvetten en DD lak. In 2 dagen 2 lagen, zodat je tussen de lagen niet hoeft te schuren. Vier lagen hoogglans en twee lagen zijdeglans voor de interieur delen die in het zicht komen, alleen de helmstok wordt helemaal hoogglans minimaal een laag of 8.

Inmiddels zijn we in 2016 aangekomen. De nieuw gekocht afsluiter en slangpilaar wordt met Loctite 55 waterdicht met elkaar verbonden, Loctite 55 om de huiddoorvoer en in de meest rare bochten wringen om de grote afsluiter goed vast te draaien, wat een kleine *$%^# opening is dat toch… en om de 1/8 slag de grote bahco weer los nemen om z’n lengte as draaien en weer een 1/8 slag. De aanhouder wint…

De kiel wordt nog een keer in de epoxy-primer gezet, iets aangekleurd zodat we goed kunnen zien waar we geweest zijn. Van het bouwen van het roer is nog genoeg keper-glasweefsel over voor het zwemplateau, na op maat knippen, zwemplateau met epoxy natmaken, glasmat er in leggen en verzadigen met epoxy, een paar luchtbelletje kan ik er gelukkig makkelijk uit drukken.

Krijg je opeens een Whatsapp-je van Mark, dat de klussen aan de motor gedaan zijn, met een serie foto’s erbij!

Kom je weer aan boord liggen de door Mark vervangen pakking en afsluiter aan boord. Toch fijn om te zien dat ie ze daadwerkelijk heeft vervangen.

We gaan aan de slag met de gatenzagen, heel naar om gaten in je boot te boren maar ja als je hete lucht verwarming wilt moet je wat. Alle gaten worden getest met de luchtslang en waar nodig nog even met de vijl er langs. Dan nog twee 28 mm gaten voor de USB oplaadpunten en alle gaten voorzien van injecteer epoxy. Dan is de bakskist aan de beurt, de leiding van de koeling licht nog open en bloot én er vorm zich condens op, die in buisisolatie gestopt en met een beugeltje netjes vast gezet. Daarna de compressor van de koeling voorzien van een ombouw van geperforeerde aluminium plaat, ofwel de bakskist is weer wat makkelijker als ‘stortkoker’ te gebruiken. De noodhelmstok lag ook altijd lekker onderin de bakskist er zwerven, die hangt nu netjes ‘verborgen’ in de bakskist, je ziet ‘m niet maar als je ‘m nodig hebt is er voor het grijpen.

Dan nog even de nieuwe Festo Rotex 125 met korrel 80 op het zwemplateau losgelaten, daarna de kiel even met de hand opgeschuurd. Epoxy lijm en glasbubbels maken prachtige goed schuurbare epoxy plamuur, daarmee maken we het zwemplateau vlak en de kiel maken we er ook strakker mee.