Varen 2016

9 April is het eindelijk weer zo ver, veel punten van de kluslijst afgerond. Niet alles, maar dat was ook wel iets te vooruitstrevend, een aantal kunnen ook wel varend of uitgesteld worden tot volgende winter. Als we aan komen rijden staat Hydraat al op de kar onder de kraan te wachten. Afgesproken voor de lunch te water en na de lunch de mast erop. Dit omdat er twee afsluiters vervangen zijn en we zeker willen zijn dat er niets lekt. Alles blijft keurig droog, ook na drie keer controleren met grote zaklamp. Boot omdraaien en mast erop. We monteren de giek en de grootschoot, zetten de auto buiten het hek en we gaan op de motor richting het kommetje bij de Waterpoort. Letterlijk naast de Waterpoort is een prachtig plekje, hier gaan we verder met optuigen, mast trimmen (kost toch altijd meer tijd dan je denkt), grootzeil inscheren, smeerrepen in grootzeil en alle lijnen weer naar de valstoppers. Het is heerlijk weer dus absoluut geen straf.

’s Avonds koelt het ‘lekker’ af, ofwel we kunnen de deze winter ingebouwde kachel uitproberen! In één woord briljant! Heerlijke warme droge lucht maakt het super comfortabel.

Meivakantie stukje moet nog komen…

Als er een beetje golven staan en je vaart lekker onder helling, dan gaan een of twee tafelbladen tegen de tafel klappen. Aan bakboord is dat eenvoudig op te lossen door de tafel uit te klappen op z’n steuntjes, maar als je aan stuurboord de tafel uitklapt, kom je er niet meer langs richting voren waar zeilen liggen, zeilpakken hangen en het toilet is.

Tot nu toe steeds opgelost door een lang stuk elastiek om de tafel te knopen, maar echt handig was dat niet.
Een kajuithaakje zo knuselen dat ie niet in het zicht zit, maar wel zo dat je het stuurboord tafelblad vast kan zetten. Haakje gekocht, thuis even de vijl over het oogje en in een zeer onhandige positie, klem tussen tafel, maststeun en bank onder de tafel voorboren en vastzetten, met onderstaand resultaat.

Ook dit jaar hebben we ons ingeschreven voor de 8 uurs van de Vereniging van Waarschippers. Omdat er vrijdags nog gewerkt en naar school gegaan moet worden, is het behoorlijk doorwerken om de sluis bij Workum te halen. Ilja heeft een feestje en gaat logeren, Fenna (7) vaart mee. Het verkeer viel mee en rond een uur of 19:00 uur zijn we door de sluis, samen met Job die dat aardig wist te timen. Het waait al hard en we gaan naast een andere 900+ liggen. Erik komt rond een uurtje of 21:00 aan boord, we drinken nog wat en gaan aardig op tijd slapen.

Rond half negen gooien we los en motoren richting IJsselmeer, in het kommetje had ik het eerste rif al gezet en de HA-fok aangeslagen, ook de werkfok had ik al klaar gelegd. In het Soal besluiten we al de werkfok aan te slaan. We zien Kees van de 730 She het grootzeil met een tweede rif zetten. Dat is een goed idee. Net voor het hijsen van het grootzeil ook het tweede rif maar gezet. Het eerste verplichte rak van de H2W1 naar de VF-A van 3 mijl is bijna in de wind. Met deze zeilkeuze gaat dat prima, we lopen nog behoorlijk hoog aan de wind en redelijk hard. Fenna komt toch maar buiten op het achterdek zitten, binnen iPad kijken met deze golven is het toch niet helemaal. Na 55 minuten kruisrak zijn we bij de VF-A, we koersen richting de Sport-B onder de afsluitdijk, 5 mijl iets hoger dan halve wind varen. Daarna een lange slag richting het zuiden, de KR-A is het plan. Dat is wederom iets hoger dan halve wind, zo maak je langzaam maar zeker hoogte… Job zagen we nog de Sport-B ronden maar daarna is ie uit zicht, hij blijkt teruggevaren te zijn. Kees is blijkbaar niet naar de Sport-B gegaan, die zien we niet meer.

Fenna voelt zich niet top en lig inmiddels witjes onder een dekentje op het achterdek, halverwege de KR-A voelt Niels zich katterig, we besluiten een slag naar de hogerwal te maken en daarna direct naar Medemblik te varen. Rond een uur of 13:00 zijn we in redelijk vlak water bij Medemblik, maar de windvlagen zijn echt hard. Hydraat houdt zich prima. Alleen de windex wordt van de mast geblazen… We zwaaien nog even naar de KNRM, die naar later blijkt op weg zijn naar de 660 met gebroken roerbeslag, [link]. Thuis heb ik de KNMI meetdata van meetstation Houtribdijk even opgezocht. en uit deze [link] onderstaande gegevens gehaald.

Uur Windrichting Uurgemiddelde (m/s) 10 min gemiddelde (m/s) Hardste windstoot (m/s)
9 250 11 11 15
10 250 11 11 14
11 250 11 11 14
12 260 10 10 13
13 230 11 11 18
14 250 12 14 17
15 260 11 12 15
16 260 12 12 15
17 250 11 11 14
5 Bft (8,0 – 10,7 m/s)
6 Bft (10,8 – 13,8 m/s)
7 Bft (13,9 – 17,1 m/s)
8 Bft (17,2 – 20,7 m/s)

Rond 14:00 uur komen we aan in Medemblik, we zoeken een mooi plekje uit aan de kade en niet veel later komen de Mooie Rooie en de Tapatai ook aan. We ruimen het schip op en daarna komt nog een ‘fris’ bui-tje over. Erik wordt opgehaald en daarna lopen we richting de dijk om de finish van een tiental schepen te zien.

De volgende dag varen we om iets voor 8 uur weg, we willen voor 12:00 uur de sluis bij Workum hebben. Het is heerlijk weer en heel erg rustig op het water, twee slagen afkruisen en daarna in een ruime slag naar Workum. Ondanks dat we weten dat de windex op de bodem ligt, blijven we regelmatig naar het topje van de mast kijken. Na een uurtje varen landt er een duif aan dek, de landing was niet erg netjes, maar de duif krabbelt weer overeind. Na een tijdje gaat de duif er bij liggen en blijft aan boord tot vlak voor Workum. Deze duif behoort niet tot de slimste want vliegt weer richting Medemblik.

Om 5 voor 12 liggen we in de sluis. Varen daarna door naar onze box en ruimen de boot snel op, nog voor 13:0 uur rijden we met twee auto’s (ook die van Erik) weer naar Workum. ’s Middags lezen we op nu.nl dat er waterhozen op het IJsselmeer zijn geweest..