Winter 2018-2019

We liggen weer in de klusloods binnen bij Dorlas in Sneek, ons inmiddels vertrouwde adresje. Mast lekker naast het schip.

We willen alle doorvoeren en afsluiters vervangen door kunststof Tru Design spullen. Op internet gezocht naar tips om de doorvoeren er makkelijk uit te krijgen. Met een haakse slijper met een afbraamschijf de buitenkant van de doorvoer eraf slijpen is het meest gelezen advies. Ik wil geen vonken en kies voor een lamellenschijf korrel 40, zeiltje over de railing om te voorkomen dat grof schuurstof de loods in komt en met iets meer beleid en geduld geven de grote doorvoeren zich gewonnen.

Buitenrand grote doorvoer eraf geslepen, binnenzijde zit nog. Begonnen met afslijpen kleine doorvoer.

De huiddoorvoer zelf was nog dik genoeg, zie bovenstaande foto, maar na demonteren van de kogelkraan en slangthule bleek de laatste echt erg dun te zijn… minder dan 2 mm dik en daar drijft je boot dan op… zie de plaatjes hieronder. Van links naar rechts, de orginele slangthule van het toilet (30 jaar oud), de vernieuwde slangthule van het kombuis (3 jaar oud), oud en nieuw naast elkaar.

Bij de doorvoeren van het toilet was keurig een dubbeling aangebracht, bij het kombuis niet. Thuis even met de grote gatzaag een dubbeling voor het kombuis gemaakt. Erin gelijmd en zachtjes aangedrukt met een stuk oude doorvoer.

Dubbeling doorvoer kombuis

Nu we toch bezig zijn bij het toilet meteen maar de slangen vervangen, de oude bleek helemaal niet meer soepel en heel erg bros…. de beste geurdichte slang voor de afvoer en beide een stuk langer, zodat we hevelen onder extreme helling kunnen voorkomen. Da’s één keertje voorgekomen, maar bij windje veel en veel helling kan je beter gewoon de afsluiters dichtdraaien.

Verse slangen!

Het spi-boom-neerhouder-oogje waar je heel erg pijnlijk je voet aan kon stoten vervangen door een wegklapbare.

Na vier seizoenen onderin het laatje te hebben gelegen is het er dan toch van gekomen. De wegklapbare midden-kikkers zijn gemonteerd! Een ding was zeker een van de twee bouten moet door de dekdubbeling, na flink wat meten stond er een streepje binnen op de dubbeling. Omdat de dubbeling in een ‘cockpit-vakje’ zit werd van binnen naar buiten boren een nieuwe uitdaging. Maar de oplossing was een haakse boorhouder en een 2 mm zeskant boortje.

Haakse boorhouder

De hoek in de haakse boorhouder is net niet 90 graden, maar toch kon ik heel aardig recht naar boven boren en kwam net door de dubbeling en het dek door. Daarna van buiten naar binnen boren. Klapkikker met een 8 mm bout op z’n plek gefixeerd en even goed kijken. Wordt dit gat het voorste of achterste gat van de klapkikker. Goed het gat wordt de voorste, klapkikker recht leggen, na meten en met de houtboor het midden van het tweede gat aanprikken. Gaatje boren, dubbeling mee boren, bouten, ringen, borgmoerene wat kit en klaar. Herhaal bovenstaande voor de andere zijde.

Ja en dan kan ik het niet laten om er een animated gifje van te maken 😉

Klapkikkers!

De gaten van de doorvoeren waren helemaal schoongemaakt en voorzien van de nodige laagjes epoxy. We zijn met z’n tweeën en gaan de richting van de doorvoeren bepalen, ofwel de doorvoer monteren, kogelkraan erop draaien en zorgen dat de hendel in de juiste richting zit. Aan de rompzijde met tape de boel merken door tape kruislings over de doorvoer te plakken, tape langs de doorvoer doorsnijden en de doorvoer erin lijmen met epoxylijm, aan de binnenkant de ring er op en de moer handvast en lekker laten uitharden. Bij de water inlaat voor het toilet kon de kogelkraan niet ronddraaien (we wisten toen nog niet dat de handel van de kraan af kan) dus dat werd een gevalletje doorvoer erin draaien en meteen de kogelkraan monterend en dan ben je blij dat je met z’n tweeën bent.

De week erna de andere twee kogelkranen en de slangthules gemonteerd, lekker met Sikaflex 291i.

Deze winter lukt het om de schroef te vervangen door een Autoprop, lees dat op de Autoprop-projectpagina.

Een week voordat we te water gaan kom ik in de Te koop aangeboden hoek van het Zeilersforum een prachtige achterstagspanner tegen. Die stond nog niet eens genoteerd op het wensenlijstje. Had er al wel naar gekeken maar vond ze duur of lelijk (die met zo’n draaiwiel). Het zou wel de oplossing zijn voor de toch wel eens doorhangende voorstag én de klemlopende wantspanner van de achterstag die daardoor niet strakker kon. Nu de uitdaging om voor het zetten van de mast de achterstag in gekort te krijgen.


Achterstagspanner

De achterstagspanner komt van een Sigma 41, dus die zal niet de zwakste schakel zijn in de hele achterstag.