Aan het eind van de herfstvakantie leggen we Hydraat weer in Sneek neer. We komen via IJlst dus het laatste stukje motoren door Sneek. We tanken de tank vol met GTL en varen daarna verder naar de loods. Direct na het laaste stukje motoren de motorolie uit de motor gepompt, warme olie heb je echt zo uit de motor gepompt. Vers oliefilter en verse olie in de motor en klusje één kan afgevinkt worden.
Het weekend erna gaan we er weer pas uit, dus eerst auto volladen met kussens, zeilen en inventaris, daarna pas Hydraat onder de kraan varen, antivries in de motor en het toilet. Mast eraf en op het mastenkarretje, zaling van de mast, want de mast komt naast de boot te liggen. Direct na het afspuiten nog even met de scotchbrite schuurpad langs het onderwaterschip om de volgende laag antifouling goed te laten hechten. Hydraat de loods in, opbokken en klaar voor de winter.
Deze winter begonnen met klussen die altijd moeten… begonnen met de anti fouling (International Micron Plus) deze kan tot 6 maanden van te voren aangebracht worden, impellor vervangen, koelvloeistof motor vervangen en de staartstukolie van de saildrive vervangen, de staartstukolie kwam er eigenlijk als nieuw uit zo mooi helder en schoon, had zo terug gekund… toch maar verse olie in het staartstuk gedaan.
De High Aspect fok moet (liefst) nog een paar jaar mee, vorige winter langs de zeilmaker geweest voor de zeillatzakken en stiksels, deze winter laten we het zeil wassen en regeneren. Ofwel coaten terwijl het zeil in de juiste vorm hangt. Met het grootzeil van de kwarttonner hebben we dat ooit ook een keer gedaan en dat beviel goed. Lekker voor de drukte van het voorjaar uit, voor kerst is de HA fok weer thuis.
Het latje naast het spoelbakje in het kombuis was dit vaarseizoen gescheurd, dat los gehaald en met epoxy terug plakken wordt dan toch meer werk.. blijkt dat je dan toch wat moet krabben her en der… dat werd dus alle blanke lak van het stuk rond het spoelbakje en koelkast eraf krabben, dat was eigenlijk ook hard nodig… dus eerst spoelbak en kraantje eruit… verffohn en scherpe krabber en een uurtje later helemaal kaal. Schuren maar en daarna het losgeraakte latje vast lijmen. De keer erna nog meer schuren en alles in de injecteerepoxy. 4 Lagen DD-lak blank en 1 laagje DD-lak zijdeglans en weer als nieuw!
De mast mag overwinteren in de vorstvrije loods en ligt op twee bokjes op werkhoogte, erg handig want het hijsen van het grootzeil ging niet zo soepel als we gewend waren. Wat zit de masttop lomp vast… je wilde toch zo min mogelijk gewicht in de top van de mast?? Waarom dan een RVS M12 bouten met bijbehorende moeren om alleen iets op z’n plek te houden? Een van de schijven in de top zit vast en krijg ik gelukkig eenvoudig weer in beweging, geen kromme as oid. waarom die vast is gaan zitten is me een raadsel. Schijf draait weer prima dus ik laat het maar zo. Mocht ie een volgende keer weer vast zitten dan maar vervangen door kogelgelagerde schijven.
We hebben een windset gekocht, een LCJ Capteurs! Dat is een ultrasone windset zonder bewegende delen! Afgelopen zomer bij heel veel schepen windsets gekeken, we zagen twee varianten, die met 3 cups op een verticaal asje (RayMarine en anderen), die met 3 wiekjes (Garmin/Nexus) de Garmin variant zag je het beter doen, stabieler in de windrichting staan en constanter draaien. Maar na de enthousiaste verhalen op het zeilersforum toch gekozen voor de ultrasone LCJ Capteurs.
Is de Garmin draadloos te verkrijgen, moet er voor de LCJ Capteurs een kabeltje door de mast. Voetje van de windset op de mast en op zoek naar iemand die een trekveer van 12m of langer heeft… het luxe probleem van een groot schip, ik heb een trekveer van 10m maar de mast is 11,35m…. uiteindelijk maar een trekveer van 20m aangeschaft. Met hulp van een mede klusser de kabel soepel in een bestaande buis in de mast erbij kunnen kunnen trekken.
Masttop weer op de mast, kabeltje vast met een tie rap en een verse Windex op de mast, de vorige was bij de 8 uurs uit de mast geblazen..
Afgelopen zomer begonnen aan de geluidsisolatie van de motorkist. Alles wat redelijk makkelijk te doen was was al gedaan, dus nu de moeilijkere stukken. Blijkt het plafond van de motorruimte nog kaal hout te zijn… voordat daar ook maar iets tegenaan komt eerst in de epoxy! Die isolatieplaten plakken zo goed die krijg je er nooit meer makkelijk af. De zijwanden rond de motorfundatie afgemaakt en een stuk van de achterwand. Nadat de epoxy goed is uitgehard de plafondplaat uit één stuk er tegen aan, dus ophangbeugel voor het koelvloeistofreservoir eraf en die plaat op de goed plek wurmen… en dan voorzichtig de beschermfolie van de plaklaag eraf. Met een paar rosetten wordt de plaat geborgd.
De kuip staat ook op het programma, de blanke lak rond het motorbedieningspaneel valt er af… aan bakboord blijft een scheurtje in de rugleuning terugkomen, de vloer is te glad, het brugdekje is glad en de lak er van blijft beschadigen en zitten nog blokjes waar ooit de bakskist sluitingen op zaten. Te beginnen bij het scheurtje, die krabben we flink open en aan door in de bakskist te klimmen kan je bij de achterkant. Daar een multiplex latje ter hoogte van de scheur er tegenaan gelijmd, even vastzetten met schroeven de keren erna schroeven eruit en injecteerexpoxy erover.
We besluiten op het brugdekje, de kuipvloer en op het zwemplateau kunststof teak te leggen. We vragen offerte’s op en ervaringen, we kiezen voor Permateek. Omdat we niet het risico willen lopen van foutje maken tijdens het mallen of plakken kiezen we er voor om de mallen te laten maken en het te laten plakken. Krijgen we wel 5 jaar garantie voor terug!
Maar voor dat het Permateek geplakt gaat worden de overloop eraf, het motorbedieningspaneeltje er voorzichtig uithalen en dan flink krabben en schuren, het blanke hout rond de motorbediening knapt mooi op en wordt met iedere laklaag mooier! Daarna is de kuip zelf aan de beurt, door de jaren toch flink wat beschadigingen, dus plamuren maar, epoxylijm met glasbubbels maakt een lekker goed schuurbare plamuur. Na de laatste ronde schuren goed ontvetten en DD roomwit erover. Het roomwit is toch anders dan de blanke lak, de eerste laag te dik opgezet… dus de volgende keer extra schuurwerk. De tweede en derde laag gaan stukken beter en de kuip knapt er heel erg van op, ook het stuk onder de bakskistdeksel werd meegenomen en geeft een totaal andere aanblik!
Permateek plakken