200 Mijls 2021

De 200 Mijls stond al lang op mijn lijstje om aan mee te doen, de kinderen zijn pubers geworden en dat maakt het veel makkelijk om lang weg te zijn van huis. Op 1 maart net na het ontbijt schrijf ik me in. De boot heeft eerdere de 200 Mijls gevaren toen ie nog Zeebeer heette en Frans Hoving de eigenaar was zie zijn verslag op https://www.200myls.nl/nieuws/archief/2005/

De voorpret en voorbereidingen kunnen beginnen. We hebben geen reddingsvlot aan boord waardoor de banenkeus beperkt wordt tot baan 4 of 5, alleen over Marker- en IJsselmeer. Maar dat is prima voor de eerste keer 200 Mijls. Ik heb geen wedstrijdschip of -ambities, kijken of ik de 200 Mijls kan volbrengen en de boel heel kan houden lijken me een mooie doelstelling.

Samen met Marjon de wedstrijdbepalingen door nemen en er een lijstje van maken..

Voorbereidingen
• Marcom B halen
• Lenspomp-afvoer direct naar buiten brengen
• Verzekering die wedstrijdzeilen dekt regelen
• Betonschaar, handheld marifoon, nieuw noodvuurwerk en een protestvlag kopen

Solo varen is lang geleden en oefenen is een aanrader, de 8 uurs van de Vereniging van Waarschippers gebruik ik als training. De vrijdag ervoor al lekker aan boord en ’s middags een kort kruisrakje Workum – Stavoren. Zaterdagochtend met 5 andere Waarschepen gestart bij 5 knopen wind, gelukkig maken we snelheid, later op de dag neemt de wind af en met de spi erbij varen we 1,5 knopen, maar dat is 1,5 knoop meer dan Waarschippers die zuidelijker zijn gestart. Vanaf de WV12 richting de WV20 is het wachten tot de wind draait en gaat aantrekken. 1 slagje moeten maken en daarna dik 2 uur heerlijk kunnen varen. Tijdens het varen een bak lekkere kwark weggewerkt, die gaan we er voor de 200 Mijls inhouden. Makkelijk en voedzaam eten. Bij het begin van het finishrak ligt Menno Onnes foto’s te maken.

Ik vaar achter een flinke groep met wat kleinere Waarschepen aan richting de finish, ben mooi op tijd en hoef niet volgas te varen om geen strafmijlen te krijgen. Rustig plekje zoeken om af te tuigen en op naar de kade. Voordat ik de rakenlijst inlever even een foto naar het thuisfront ter controle… dat foutje van een paar jaar geleden gaat me niet nog een keer overkomen! Tijdens het eten de uitslag, ben 6de geworden van de 28 en ook nog beste solo-zeiler met gecorrigeerd 26,55 mijl.

De volgende dag terug naar Workum, ik loop voor vertrek even naar de dijk. Nu waait het wél, windje 5 uit het NO, rif erin, HA fok erop en kruisrak varen. Workum is precies in de wind. Ik vaar volledig op de XTE, zodra die op 0,5nm staat ga ik overstag en dan is het een kwestie van volhouden. Ik vaar netto netzo snel als een vergelijkbaar schip dat aan het motoren is. ’s Avonds even de track van Marinetraffic halen en dan krijg je onderstaand plaatje.

In de categorie ‘nice to have’ koop ik ook nog een iPad met RAM mount om het beeld van de kaartplotter op de kunnen dupliceren en als backup van de kaartplotter. Ook koop ik een EV-100/SPX-5 TILLER DRIVE REPLACEMENT SET van PCnautic met de ingebouwde roerstandsensor. In de zomervakantie worden beide gemonteerd en getest. Tijdens een van de regendagen in de vakantie al alle boeien van baan 4 en 5 in de kaartplotter gezet en er routes van gemaakt.

Uit de verschillende verslagen van eerdere deelnemers handige dingen halen… zoals een lijst met boeien mét daarbij het lichtkarakter zodat je die ’s nachts niet hoeft op te zoeken. Die lekker plastificeren en goede watervaste stiften mee…