Het bestaande roer van de 900+ lijkt wel een voordeur… met een beetje wind en helling (te) veel roeruitslag (dus ook weerstand), dit omdat het schip (te) loefgierig is… Hopelijk met een nieuw roer minder loefgierig en dus minder roeruitslag.
Een nieuw roer maken heb ik eerder gedaan, maar om nou het profiel zelf uit te denken en het NACA profiel helemaal te maken… dat kan makkelijker. Arthur Peltzer heeft voor een zeer schappelijk bedrag een tekening voor met gemaakt.
Arthur heeft het zo bedacht, dat als je uit 10mm hechthout de omtrekken goed uitzaagt je alleen de ’trapjes’ hoeft weg te schuren. De 100% plot die ik ontving laten kopieren en daarna was het de buitenste omtrek overnemen op hechthout, de volgende (kleinere) omtrek uitsnijden, overnemen en dat daarna nog twee keer.
Probleempje was dat we het roer niet onder het schip vandaan kregen toen het schip uit het water werd gehaald. Pas nadat we goed en wel in de loods lagen en we het goede gereedschap hadden lukte het om het roer los te krijgen. Maar als we nu het roerblad van de roerkoning verwijderen, lukt het dan om de roerkoning onder het schip vandaan te krijgen?
Gelukkig bestaat de vloer van de loods gedeeltelijk uit stoeptegels, ook onder ons schip. Even vragen, en mocht het nodig zijn, mag ik een stoeptegel even weghalen en een kuiltje graven om de roerkoning onder het schip vandaan te halen!
Met gepast geweld is de roerkoning bevrijd! Tot onze verbazing kwam er op een gegeven moment water uit het roer lopen en waren er ook wat zachte plekken, de geur van rottend hout was zo nu en dan ook waar te nemen. De lengte van de roerkoning viel mee, dus gelukkig niet te hoeven graven in de vloer van de loods.
Nu de roerkoning thuis is kunnen we die aftekenen op het multiplex en uitzagen.
Thuis lekker bij een goede ‘epoxy-temperatuur’ alvast de nodige plaatjes multiplex op elkaar lijmen.
Roerkoning met komborstel goed schoonmaken en oppervlak goed ruw maken, zodat de epoxy daar beter aan kan hechten. Daarna roerkoning pas maken in de twee roerhelften.
Beide roerhelften insmeren met epoxylijm (Polyservice Poly-Pox 700 hars, harder 355) en waar de roerkoning komt te liggen ‘voldoende’ lijm. Alleen voor het stukjes waar de roerkoning het roerblad in gaat dikkere lijm gemaakt met glasbubbels, zodat de lijm er niet te makkelijk wordt uitgeperst. Roerkoning vooraf goed ontvetten en in het ‘lijmbad’ leggen, andere helft er bovenop en dan een paar lijmklemmen. Niet te strak aan draaien, want dan pers je alle lijm er tussen uit. Lijm die er toch tussenuit geperst is, weghalen, dat scheelt straks weer schuren…
Nu wordt het toch tijd voor wat profiel, eerst met de bandschuurmachine de ’trappetjes’ deels wegschuren, steeds weer de malletjes erop…. met epoxylijm verdikt met glasbubbels de ruimte tussen de trappetjes gevuld en daarna nog een keer schuren, nu met de excenter. In het midden is het roer nog vlak, dat moet nog bol worden. Langzaam maar opdikken te beginnen met carbonmatjes van 5, 7,5 en 10 cm breedte. Precies in het midden van het carbon-laminaatje moet het dikste punt van het roerblad komen. Nu weer wachten op temperatuur > 5°C want dat heeft de snelle harder minimaal nodig.
Het voorjaar staat aan, de schuurmachine ook… profiel erin schuren, plamuren, schuren en dan injecteerepoxy!
Volgende stappen: ontvetten, schuren, ontvetten en dan de glasmatten lamineren. Dan nog wat plamuur en maar weer schuren, 3 lagen Pantser Coat, glad schuren en antifouling en dan heb je….
De eerste mijlen met het nieuwe roer zijn gemaakt! Alsof we weer een nieuwe schip hebben gekregen! Het vaart/stuurt super! Aan de wind zijn de ‘draaikolken’ achter het schip verdwenen en een klein beetje druk op het roer, ipv blijven trekken. Zelfs surfend met 9.5 knp van een golf af niet uit het roer gelopen!