De camping koelbox met een peltier-element en een piepschuim isolatie-laagje van nog geen centimeter trekt continue 3A stroom, produceert continue geluid, de afdekplaat over het koelvak moet continue (half) open liggen, ofwel dat kan beter!
In het grote vak waar nu de losse camping koelbox staat is ruimte genoeg! Goede en zuinige koeling begint bij isoleren! Na een speurtochtje 5 cm dikke PIR platen gevonden, bijna overal moet je een pak van 7 stuks tegelijk kopen, terwijl er 3 nodig zijn, bij warmteservice kan je ze gelukkig per stuk krijgen, zitten ze ook nog lekker dichtbij in Nieuwegein!
Hiermee de bodem, de wanden en het deksel isoleren, schuimranden vochtdicht maken met aluminium-tape, daarna met watervast verlijmde multiplex daar een bak in maken. Afvoertje maken voor het condensvocht en dan een compressorkoelbox. De compressor verstoppen we in de bakskist, zodat warmte en eventueel geluid niet in de kajuit komen.
Het bakje is gemaakt, qua hoogte pas er precies een 1,5 liter PET fles in, gaatje onder waarin verzonken een huiddoorvoertje ‘hol’ gevonden, slangpilaar er aan, stukje slang eraan om onderin het vak bij de grote afsluiter uit te komen, de slang wordt meteen het reservoir voor condenswater. Aan de slang komt weer een slangpilaar en daar een mini-kogelkraantje aan, zo kunnen we het condenswater ook aftappen.
Weer even tijd gehad, afplakken, epoxylijm aanmaken (Polyservice Poly Pox 700), dat in een injectiespuit zien te krijgen en een klein rupsje epoxylijm tussen de afplaktapes, dan met een mooi rondje er een nette kwartronde fillet van maken. Wachten tot de lijm wat harder geworden is en dan de tape eraf… op de laatste foto de steun voor de compressor die in de bakskist verdwijnt.
De compressor en verdamper (Waeco CU55 en VD01) zijn besteld, kijken of we de verdamper mooi kunnen monteren, evenuele gaatjes die daarvoor nodig zijn kunnen we vast maken zodat de randen van de gaatjes ook mooi in de injecteer-epoxy komen te staan…
Weer aan boord geweest, begonnen met isoleren van de bodem, koelvak passen… de bodem van het grote vak loop toch iets op, onder het bakje een 10mm latje en met een beetje gelukt past het de volgende keer prima! Dan nog even goed nadenken over hoe we e.e.a. met het dekseltje willen oplossen.
Nog te doen: verdamper ‘voormonteren’, deksel afmaken, alles 2x in injecteer-epoxy en een paar laagjes DD-lak roomwit, verdamper definitief monteren en dan alles aan boord monteren.
Monteren ging best soepel, de koelleiding was lang genoeg om de compressor in de bakskist te verstoppen, de temperatuur regeling in het vakje onder het gootsteentje verstopt, maar wel zo dat je er nog makkelijk bij kan. Wel even het goede plaatje erbij pakken om de draadjes aan te sluiten, maar als dat eenmaal goed zit, testen maar…. de handleiding beweert dat je stroomkabel 4 mm2 doorsnede moet hebben, maar ik heb had vorige winter al nette 2,5 mm2 kabel aangelegd en dat doet het prima. De randen van de isolatieplaten voorzien van aluminiumtape en even puzzelen om ze er goed in te krijgen….Nog geen echt nette deksel, maar het bestaande deksel van een passend stuk PIR schuim voorzien, ingepakt in aluminium tape.
Hier komen nog wat foto’s
Resultaat… super! De koeling werkt super, echt koud bier dus…. het stroomverbruik is laag, als de koeling koud is, dan slaat de compressor om de 10 minuten misschien een minuut aan (voorjaar), verbruikt dan ongeveer 3A, bij 0,1 uur looptijd is dat dan 0,3 Ah. De koeling is ook stil, als we aan de walstroom liggen, maakt het ventilatortje van de acculader, welke dan meteen de accu weer bijlaadt, meer geluid dan de compressor.